Ce inseamna o fotografie buna
Aceasta este o intrebare pe care fiecare fotograf si-a pus-o cel putin o data. Ce inseamna o fotografie buna? Exista 3 criterii relativ obiective care ne pot ajuta sa judecam daca o fotografie este buna sau nu.
Inainte de a povesti despre aceste 3 criterii, sa ne gandim si la opusul: Cand o fotografie nu este buna? De multe ori avem tendinta sa ne gandim la o fotografie buna daca:
-Ne place acea fotografie;
-Acea fotografie atrage publicul.
Totusi, aceste criterii nu sunt suficiente. Chiar si opinia fotografului insusi, desi importanta, nu este suficienta. Nu poti fi obiectiv cu privire la propria ta munca. Nu inseamna ca nu putem incerca sa o judecam cat mai obiectiv posibil. A face un pas inapoi este esential pentru a avea o oarecare obiectivitate, iar cel mai bun mod de a face acest lucru este de a lasa publicul sa judece.
Dar atentie, nici opinia publicului nu este o garantie a calitatii. Vedem foarte des fotografii “fara suflet” devenind un mare succes pe social media doar pentru ca culorile sunt frumoase! Opinia unui public educat in fotografie, de exemplu, este deja putin mai interesanta, dar a lua prea mult in considerare opinia unui grup tinde sa niveleze creativitatea si sa impinga toate fotografiile spre a arata la fel.
Asadar, criteriile care determina daca o fotografie este buna sunt:
-Daca o fotografie este estetica, bine compusa, bine echilibrata;
-Daca o fotografie spune o poveste;
-Daca o fotografie provoaca emotii.
Dar sa vorbim un pic mai mult despre aceste criterii.
1. Estetica
Bineinteles, estetica are un loc important in fotografie. Fotografia este un mediu vizual, iar scopul oricarei fotografii este sa fie intr-un album de familie, intr-o revista sau pe peretele unei galerii.
Fotografia are menirea de a arata frumosul. Exista mai multe tipuri de frumos. Poti sa faci o fotografie frumoasa a unui subiect frumos, un peisaj frumos sau un model frumos, poti face si o fotografie frumoasa a unui subiect neinteresant, chiar urat. Exemple sunt fotografiile care stiu sa surprinda frumosul in obisnuit.
2. Povestea
Cuantificarea povestii pe care o spune o fotografie este foarte complicata. Doua portrete ale aceleiasi persoane realizate in acelasi timp pot spune povesti diferite, datorita detaliilor care pot parea neimportante. Acelasi lucru este valabil si pentru compozitie: dispunerea elementelor poate schimba si povestea fotografiei.
Interpretarea precisa a povestii pe care o spune o fotografie va fi personala, dar unele fotografii sunt mai potrivite pentru a spune o poveste decat altele. Lumina, compozitia, detaliile, totul intra in joc si este foarte greu sa pui cuvinte in ea. Unele fotografii vorbesc foarte mult, altele nu.
3. Emotie
Emotia, in cele din urma, este in mod evident cel mai subiectiv criteriu. Emotiile pe care fiecare le va simti sunt strans legate de povestea personala, cultura si preocuparile momentului. Exista emotii care sunt relativ universale sau, in orice caz, impartasite de grupuri mari de oameni. Pentru a gasi emotii care vorbesc si mai mult, trebuie sa ne bazam pe lucruri universale, cum ar fi viata.
In lumina acestei analize, ceea ce sugeram este sa te concentrezi pe un criteriu bazat pe punctele tale forte si sa lucrezi cu adevarat cu ele. Trebuie sa stii ca o fotografie pur estetica trebuie sa fie absolut perfecta din punct de vedere tehnic, in timp ce o fotografie care spune o emotie si o poveste poate fi foarte imperfecta, dar poate fi totusi o fotografie buna.